Mechaniki gier planszowych - lista >>
1. Zarządzanie ręką (Hand Management)
2. Odmienne zdolności graczy (Variable Player Powers)
3. Rzucanie kostką (Dice Rolling)
4. Kooperacja (Cooperative Game)
5. Zbieranie zestawów (Set Collection)
6. Wybieranie kart (Card Drafting)
7. Wariant solo (Solo / Solitaire Game)
8. Plansza modułowa (Modular Board)
9. Układanie kafli/kafelków (Tile Placement)
10. Przewaga w obszarze (Area Majority / Influence)
11. Budowanie puli zasobów (Deck, Bag, and Pool Building)
13. Punkty akcji (Action Points)
14. Gra zespołowa (Team-Based Game)
15. Rozmieszczanie robotników (Worker Placement)
16. Opowiadanie / narracja (Storytelling)
17. Równoczesny Wybór Akcji (Simultaneous Action Selection)
18. Zmienny start (Variable Set-up)
19. Zarządzanie losem (Push Your Luck)
20. Bonusy na koniec gry (End Game Bonuses)
21. Budowanie wzorców (Pattern Building)
22. Ruch po polach (Grid Movement)
23. Odgrywanie ról (Role Playing)
24. Eliminacja gracza (Player Elimination)
25. Ruch z punktu do punktu (Point to Point Movement)
26. Scenariusz / Misja / Kampania (Scenario / Mission / Campaign Game)
27. Zapamiętywanie (Memory)
28. Rozpoznawanie wzorców (Pattern Recognition)
29. Ruch obszarowy (Area Movement)
30. Budowanie sieci i tras (Network and Route Building)
31. Heksy (Hexagon Grid)
32. Wyścigi (Race)
33. Dochód (Income)
34. Kontrakty (Contracts)
35. Kolejka akcji (Action Queue)
36. Handel (Trading)
37. Wydarzenia (Events)
38. Licytacja (Auction/Bidding)
39. Głosowanie (Voting)
40. Rzuć / Obróć i ruszaj (Roll / Spin and Move)
41. Limity komunikacji (Communication Limits)
42. Kampania (Campaign / Battle Card Driven)
43. Odbiór i dostawa (Pick-up and Deliver)
44. Siatka kwadratowa (Square Grid)
45. Rozstrzyganie konfliktów kartami (Card Play Conflict Resolution)
46. Papier i ołówek (Paper-and-Pencil)
47. Budowa talii (Deck Construction)
48. Dobieranie (Drafting)
49. Śledzenie ruchu (Track Movement)
50. Zmienna kolejność faz (Variable Phase Order)
51. Obstawianie i blefowanie (Betting and Bluffing)
52. Kolejność tury: progresywna (Turn Order: Progressive)
53. Dedukcja (Deduction)
54. Rozmieszczenie pracowników, różne typy pracowników (Worker Placement, Different Worker Types)
55. Kolejność tury: przejęcie pierwszeństwa (Turn Order: Claim Action)
56. Opóźniony zakup (Delayed Purchase)
57. Drzewo technologi (Tech Trees / Tech Tracks)
58. Ukryte role (Hidden Roles)
59. Czas rzeczywisty (Real-Time)
60. Pokrycie siatki (Grid Coverage)
61. Punkty zwycięstwa jako zasób (Victory Points as a Resource)
62. Rozbudowa mapy (Map Addition)
63. Dopasowanie prędkości (Speed Matching)
64. Aktorstwo (Acting)
65. Ogrodzenie (Enclosure)
66. Gra zdrajców (Traitor Game)
67. Zwiększanie wartość niewybranych zasobów (Increase Value of Unchosen Resources)
68. Symulacja (Simulation)
69. Planowanie akcji (Action Drafting)
70. Odzyskiwanie akcji (Action Retrieval)
71. Oznakowania (Tags)
72. Kolejność tury: oparta na statystyce (Turn Order: Stat-Based)
73. Sprawdzanie statystyk (Stat Check Resolution)
74. Narracja / Paragrafy (Narrative Choice / Paragraph)
75. Warstwy (Layering)
76. Punkty ruchu (Movement Points)
77. Znajomości (Connections)
78. Zdolności raz na grę (Once-Per-Game Abilities)
79. Rynek (Market)
80. Gorący ziemniak (Hot Potato)
81. Rondel (Rondel)
82. Rysowanie linii (Line Drawing)
83. Rozmieszczenie robotników z robotnikami z kości (Worker Placement with Dice Workers)
84. Tajna jednostka (Secret Unit Deployment)
85. Linia wzroku (Line of Sight)
86. Karty wielokrotnego użytku (Multi-Use Cards)
87. Tor czasu (Time Track)
88. Negocjacja (Negotiation)
89. Własność (Ownership)
90. Bingo (Bingo)
91. Zmienione ścianki kości (Die Icon Resolution)
92. Półkooperacyjna (Semi-Cooperative Game)
93. Kontynuowanie fabuły (Legacy Game)
94. Śledzenie (Follow)
95. Nagłe zakończenie (Sudden Death Ending)
96. Przetaczanie i blokowanie (Re-rolling and Locking)
97. Akcja/Wydarzenie (Action/Event)
98. Inwestycja (Investment)
99. Ukryte punkty zwycięstwa (Hidden Victory Points)
100. Punkty i czyszczenie (Score-and-Reset Game)
101. Zniekształcenie mapy (Map Deformation)
102. Przerwania (Interrupts)
103. Karty dowodzenia (Command Cards)
104. Spekulacja (Commodity Speculation)
105. Zbieranie lew (Trick-taking)
106. Zegar akcji (Action Timer)
107. Zakończenie finału (Finale Ending)
108. Ukierunkowane wskazówki (Targeted Clues)
109. Ukryty ruch (Hidden Movement)
110. Przydzielanie oddziałów (Force Commitment)
111. Zasób do przeniesienia (Resource to Move)
112. Złap lidera (Catch the Leader)
113. Magazynowanie (Stock Holding)
114. Papier-kamień-nożyczki (Rock-Paper-Scissors)
115. Pożyczki (Loans)
116. Role z asymetrycznymi informacjami (Roles with Asymmetric Information)
117. Dopasowanie (Matching)
118. Król wzgórza (King of the Hill)
119. Łączenie (Chaining)
120. Sojusze (Alliances)
121. Stronniczość (Bias)
122. Poruszanie po talii (Move Through Deck)
123. Meldowanie (dla kart) (Melding and Splaying)
124. Aukcja: holenderska (Auction: Dutch)
125. Automatyczny przyrost zasobów (Automatic Resource Growth)
126. Ja dzielę, ty wybierasz (I Cut, You Choose)
127. Przeciąganie liny (Tug of War)
128. Kolejność tury: kolejność ról (Turn Order: Role Order)
129. Żeton przewagi (Advantage Token)
130. Mapa złożona (Multiple Maps)
131. Ruch w trzech wymiarach (Three Dimensional Movement)
132. Układanie i równoważenie (Stacking and Balancing)
133. Przechwytywanie statyczne (Static Capture)
134. Kolejność tury: aukcje (Turn Order: Auction)
135. Pstrykanie (Flicking)
136. Przegraj turę (Lose a Turn)
137. Łapówkarstwo (Bribery)
138. Przesuń/Pchnij (Slide/Push)
139. Losowa produkcja (Random Production)
140. Wybów zamówienia (Selection Order Bid)
141. Pojedynczy przegrany (Single Loser Game)
142. Mankala (Mancala)
143. Krytyczne trafienie (Critical Hits and Failures)
144. Najwyższa i najniższa punktacja (Highest-Lowest Scoring)
145. Kolejność tury: wyznaczona przez pasowanie (Turn Order: Pass Order)
146. Redukcja mapy (Map Reduction)
147. Zaprogramowany ruch (Programmed Movement)
148. Przewidywalna stawka (Predictive Bid)
149. Zabij i ukradnij (Kill Steal)
150. Impuls obszarowy (Area-Impulse)
151. Kawałki jako mapa (Pieces as Map)
152. Aukcja: oferta zapieczętowana (Auction: licytacja w ukryciu)
153. Fizyczne usunięcie (Physical Removal)
154. Szablon ruchu (Movement Template)
155. Śpiewanie (Singing)
156. Sześcienna wieża (Cube Tower)
157. Licytacja ograniczona (Constrained Bidding)
158. Sędzia gracza (Player Judge)
159. Przemieszczanie zgodnie ze wzorem (Pattern Movement)
160. Wspinaczka (Ladder Climbing)
161. Pytania i odpowiedzi (Questions and Answers)
162. Poruszanie wielu jednostek (Moving Multiple Units)
163. Rozkazy (Ordering)
164. Multiakcje (Multiple-Lot Auction)
165. Zakończenie w czasie rzeczywistym (Elapsed Real Time Ending)
166. Ruch względny (Relative Movement)
167. Strefa kontroli (Zone of Control)
168. Sąsiedztwo (Neighbor Scope)
169. Kompensata za Aukcję (Auction Compensation)
170. Kolejka Zasobów (Resource Queue)
171. System Chit-Pull (Chit-Pull System)
172. Aukcja holenderska: Priorytet (Auction: Dutch Priority)
173. Aukcja: Licytacja do spasowania (Auction: Turn Order Until Pass)
174. Rysowanie (Drawing)
175. Aukcje (Auction: English)
176. Oferty / zakłady (Bids As Wagers)
177. Kolejność tury: losowa (Turn Order: Random)
178. Aukcja: stałe progi licytowania (Auction: Fixed Placement)
179. Liczniki zamówień (Order Counters)
180. Zamknięta aukcja ekonomiczna (Closed Economy Auction)
181. Aukcja: raz podczas tury (Auction: Once Around)
182. Pomiar ruchu (Measurement Movement)
183. Pisanie podczas gry (Crayon Rail System)
184. Żeton akcji przekazanej (Passed Action Token)